Rejestracja
Logowanie
Poczta
Forum
Firmy
Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Stargardzie realizuje projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej pt. "Nowe umiejętności - nowe możliwości".




Kalendarium imprez
Wiadomości




2019-04-26 odsłon: 538        
Rozszerzenie strefy korzystne dla wszystkich - wywiad z prezydentem
O tym, jak poradzić sobie z korkami i brakiem miejsc postojowych, a także coraz większą dominacją samochodów w Stargardzie opowiedział Rafał Zając, prezydent Stargardu. O głosowaniu będziemy jeszcze informować.
Panie Prezydencie, w Stargardzie coraz trudniej jest przejechać płynnie przez miasto w godzinach szczytu, a także znaleźć miejsce parkingowe. Czy miasto robi coś, żeby tę sytuację poprawić?
Rafał Zając: Rzeczywiście aut jest coraz więcej. Statystyki pokazują jasno, że Wydział Komunikacji Starostwa co roku rejestruje średnio o ok. 3000 samochodów osobowych więcej. Robimy, co możemy, żeby minimalizować skutki tego ciągłego wzrostu. Tylko w ubiegłym roku w ramach różnych inwestycji utworzyliśmy prawie 500 miejsc postojowych. Ciągle inwestujemy też w drogi. W ostatnich trzech latach na te inwestycje wydaliśmy ponad 60 milionów złotych. Pamiętamy też o ścieżkach rowerowych. Jeszcze niedawno było ich zaledwie kilka kilometrów. Dziś to już w sumie 35 km.

Wydaje się jednak, że te wszystkie inwestycje to wciąż za mało.
R. Z.: Poruszamy się w ramach pewnych ograniczonych możliwości urbanistycznych, dlatego rozwiązań szukamy w zupełnie nowych inwestycjach. W pierwszym etapie planujemy chociażby budowę małej obwodnicy północnej Stargardu - od ronda w pobliżu Tesco do ul. Podleśnej. W efekcie cały ruch tranzytowy pomiędzy Szczecinem a Goleniowem mógłby się odbywać już bez przejazdu przez ul. Pierwszej Brygady. Skorzystają też mieszkańcy os. Zachód, Chopina, ale także Śródmieścia, którym tą drogą łatwiej będzie się przemieszczać. To właśnie jeden z naszych pomysłów będących reakcją na potrzeby mieszkańców.

Podnosicie też temat rozszerzenia Strefy Płatnego Parkowania.
R. Z.: Sami mieszkańcy coraz częściej ją sygnalizują. My taką potrzebę także obserwowaliśmy już od jakiegoś czasu. Co więcej – zorganizowaliśmy w tej sprawie konsultacje społeczne. W czasie spotkania okazało się, że nasza propozycja co do rozszerzenia strefy spotyka się z akceptacją. Chciałbym jednak, żeby większa grupa stargardzian ostatecznie o tym zdecydowała.

Skąd pomysł na to, żeby strefa była tak znacząco rozszerzona?
R. Z.: To tak naprawdę wybór kierunku, w którym idą duże miasta – również europejskie – zmagające się
z przyrostem liczby aut. Spójrzmy na Kraków czy Wrocław. Tam nie można niemal zupełnie wjechać w teren rynku. Strefy płatnego parkowania są na tyle progresywne, że utrudniają wjazd pojazdów. Zapewniam, że funkcją naszej strefy nie jest pobieranie opłat. Chodzi nam o przekonanie kierowców, że jeżeli nie muszą korzystać z samochodu, to warto żeby wybrali rower albo autobus. Jeśli jednak ktoś mimo wszystko woli auto, to niech podjedzie tam, gdzie musi i zapłaci, ale nie zostawia samochodu w centrum miasta na długo.

Co tak naprawdę oznacza rozszerzenie strefy?
R. Z.: Dla mnie wiele pozytywnych efektów. Rotacja aut na parkingach na pewno będzie większa. Statystyki jasno pokazują, że tam, gdzie trzeba zapłacić za postój, kierowcy ograniczają czas do niezbędnego minimum.
W ten sposób chcąc zostawić auto, żeby załatwić jakąś sprawę, nie trzeba będzie krążyć w poszukiwaniu miejsca, które jest akurat zajęte przez kogoś, kto zostawia samochód na cały dzień. Proponowane rozwiązania niosą za sobą dużo więcej korzyści – zarówno dla zmotoryzowanych, jak i niezmotoryzowanych mieszkańców.

Co ma Pan na myśli?
R. Z.: Chociażby fakt, że jeśli stargardzianie zdecydują, że strefa powinna być rozszerzona, to my zachęcimy do wyboru komunikacji autobusowej oferując niezwykle atrakcyjne ceny za przejazdy. Rachunek ekonomiczny jest prosty. Dziecko za bilet miesięczny zapłaci równowartość biletu do kina, czyli 20 zł. Dorosły jedyne 40 zł. Chcąc parkować jednym samochodem muszą ponieść koszt karty postojowej w wysokości 120 zł. Ale przecież dochodzi jeszcze utrzymanie auta i zakup paliwa. Nie mówiąc już o braku konieczności szukania wolnego parkingu.

Co ze stargardzianami, którzy nie jeżdżą samochodami?
R. Z.: Oni też odczuliby pozytywne zmiany. Środki, które będą wpływały ze strefy chcemy przeznaczać na dalszy rozwój ścieżek rowerowych i komunikacji miejskiej. Tym samym wciąż zachęcając do wyboru jednośladu jako środka komunikacji. Niezmotoryzowani bez problemu mogliby też korzystać z atrakcyjnych cen MPK. Przyglądamy się kwestii większej częstotliwości kursowania autobusów i lepszego umiejscowienia przystanków. Te elementy również muszą odpowiadać na oczekiwania mieszkańców. Poza tym dzięki zmniejszeniu liczby pojazdów komfort i bezpieczeństwo życia w mieście byłyby większe. Czystsze powietrze, mniej zanieczyszczeń, hałasu i zakorkowanych ulic. Jestem przekonany, że w dłuższej perspektywie korzyści byłby dostrzegalne przez wszystkich. Musimy odpowiedzieć sobie na pytanie czy chcemy dać zdominować Stargard samochodom
i obniżać komfort życia w naszym mieście. Uważam, że rozszerzenie strefy pomoże nam uniknąć tej dominacji.

Rozmawiał: Piotr Styczewski








Komentarze do artykułu

@anonimowy
2019-04-26 16:51:23
Ha, ha - wywiad na zamówienie podwładnego z przełożonym. Oczekuję PRAWDZIWEGO. REFERENDUM na temat SPP. Nie głosowania jak nad budżetem obywatelskim , gdzie "zespół" zrobi co chce, chcę kontroli głosów mieszkańców przez niezależną komisję. SPP to wyciąganie pieniędzy od właścicieli aut!
Oceń post: +9 / -0
admin
2019-04-26 19:22:01
Przecież wiadomo, że to nie wywiad tylko prezentacja poglądów i zamierzeń w formie wywiadu. Nie ma co robić afery.
Oceń post: +1 / -1
@Kruulik
2019-04-27 10:25:08
Okej. Dlaczego nie ma strefy płatnej na ulicy Mickiewicza, przecież cała długość
ulicy ma zaplecze ogródki, albo pozagradzane, albo garaże, i trzymają samochody na
wspólnym terenie czyli drodze za którą płacą podatnicy.
Osiedle 1000 Lecia, również mają swoje działki po zagradzane płotami i parkują swoje
samochodziki na terenach wspólnych, nawet tak, że samochodem nie można przejechać,
a służby porządkowe nawet nie reagują, stawiają samochody w sposób stwarzający
bezpieczeństwo dla osób pieszych nap. koło pączkarni lub piekarni chleba.
Ulica Dworcowa strona schronów miejsce postojowe PŁATNE, czy to zgodnie z przepisami
o ruchu drogowym. Przepisy mówią jasno , miejscem postojowym jest takie, które nie
zagraża wysiadającym z pojazdu jak i innych użytkowników drogi, kierowcy wyśiadają
prosto pod samochody. Osoba zatwierdzająca takie miejsce postojowe ponosi całkowitą
odpowiedzialność, proszę poczytać przepisy co można a co nie, a osoba odpowiedzialna
za miasto nie widzi widzi, urzędnicy myślą jak ciągnąc pieniądze od podatnika,
a ile miasto ma dochodu z płatnych miejsc, i na co przeznavczyła poprzednie pieniądze, nie będę pisał jak znają prawo bo widać.
Oceń post: +8 / -4
@anonimowy
2019-04-29 10:55:50
Prezydenci wielu miast zrezygnowali ze Strwfy PP.Stwierdzili,że potrafią zarobić dla miasta w inny sposób,a nie kosztem swoich wyborców,mieszkańców swojego miasta.Strefa jest tylko po to,aby ściągnąć od mieszkańców pieniądze..Mieliśmy kilka razy przerwę w działaniu strefy nawet do trzech miesięcy i nikt nie odczuł zakorkowania miasta.Jeżeli ktoś podaje inne czynniki pozostawienia strefy i jeszcze poszerzenia jej to myśli o mieszkańcach?
Oceń post: +7 / -0
@anonimowy
2019-04-29 10:55:53
Prezydenci wielu miast zrezygnowali ze Strwfy PP.Stwierdzili,że potrafią zarobić dla miasta w inny sposób,a nie kosztem swoich wyborców,mieszkańców swojego miasta.Strefa jest tylko po to,aby ściągnąć od mieszkańców pieniądze..Mieliśmy kilka razy przerwę w działaniu strefy nawet do trzech miesięcy i nikt nie odczuł zakorkowania miasta.Jeżeli ktoś podaje inne czynniki pozostawienia strefy i jeszcze poszerzenia jej to myśli o mieszkańcach?
Oceń post: +5 / -0
@anonimowy
2019-04-29 12:55:28
Strefa to zarobek dla miasta,a co z tego maja mieszkancy? NIC.
Oceń post: +8 / -0


Pisz jako zalogowany internauta!


 

Projekt domu jednorodzinnego


© Copyright 2010 by SPI
Wykonanie: Planfirm.pl


napisz do nas!
praca w SPI
Dodaj swoją firmę do katalogu Dobry wzór 2010 - Interaktywny Plan Cmentarza Współpracujemy z:
Kruszywa Stargard
Polityka prywatności roboty ziemne
wyburzenia