Niektóre historie mogą być bezmyślnymi treściami, które ktoś uważa za zabawne, ale niektóre fake newsy są szkodliwe. Na przykład, kiedy rozprzestrzeniał się wirus COVID-19, wiele osób było uspokojonych obietnicami zawartymi w artykule krążącym na Facebooku, że spożywanie dużej ilości czosnku pomoże zbudować odporność na wirusa.
Gdy wyprzedawano środki do higieny rąk, w sieci pojawiły się niebezpieczne przepisy na ich domowe wersje.
Co to jest fake news?
Fake news to treści, które nie są zgodne z faktami. Obejmuje to historie, które są rozpowszechniane w sieci - zazwyczaj za pośrednictwem mediów społecznościowych, ale także w prasie - aby ludzie uwierzyli w coś nieprawdziwego, lub historie, które mogą być częściowo prawdziwe, ale zostały wyolbrzymione lub zniekształcone, aby zmusić czytelnika do przyjęcia określonego punktu widzenia. Fake news nie są niczym nowym, ale internet stał się międzynarodową platformą wymiany zmyślonych historii
mamtoo.pl
Dlaczego dostrzeganie fake newsów jest ważne ?
Dzielenie się nieprawdziwymi historiami może mieć duży wpływ na bezpieczeństwo publiczne, na demokratyczne wybory i na reputację danej osoby. Teorie spiskowe mówiące o tym, że technologia 5G pomaga w przenoszeniu koronawirusa, zostały powszechnie odrzucone przez naukowców jako "kompletna bzdura" - ale nie wcześniej, niż zostały udostępnione przez konta w mediach społecznościowych mające setki tysięcy zwolenników.
Jak rozprzestrzeniają się fałszywe wiadomości ?
Ludzie dzielą się fałszywymi wiadomościami w mediach społecznościowych, powtarzając to, co usłyszeli - to tak, jakby powtarzać plotki na imprezie. Oczywiście, kiedy ludzie odkrywają, że to nieprawda, autor plotki może czuć się zakłopotany.
Co się robi, żeby to powstrzymać?
Prowadzenie kampanii na rzecz lepszych standardów i monitoringu na portalach społecznościowych jest równie ważne, jak rozwijanie umiejętności dostrzegania i kwestionowania nieprawdziwych informacji w sieci, niezależnie od wieku.
Jak rozpoznać fake news’a ?
Aby nie dać się zwieść fałszywym wiadomościom, poproś dziecko, by zastanowiło się nad następującymi pytaniami
Czy ta historia jest opisywana w innym miejscu ?
Czy widziałeś tę historię gdzie indziej w Internecie, w telewizji lub w radiu?
Czy nazwa strony jest normalna ?
Czy ufasz stronie, na której widziałeś tę historię? Czy rozpoznajesz jej nazwę? Sprawdź adres strony: chcesz zobaczyć na końcu coś typowego, jak .org, .com lub .pl, a nie niezwykły zlepek liter.
- Czy zdjęcia i filmy wyglądają dobrze ?
- A może wyglądają jak z photoshopa ?
Nagłówki mają znaczenie, ale treść też. Czy przeczytałeś go ?
Czy nagłówek zgadza się z treścią artykułu? Przeczytaj cały artykuł, zanim się nim podzielisz, żeby mieć pewność, że jest to artykuł, który naprawdę chciałbyś poprzeć.
źródło: art. sponsorowany