Hak holowniczy to ogromne ułatwienie. Umożliwi Ci wykorzystywanie przyczepek samochodowych, czy naczep typu camper. Czy wiedziałeś, że po jego zamontowaniu, hak musi przejść kontrolę w kontroli stacji pojazdów? Ingerencja w pojazd wymaga odpowiedniego udokumentowania. Sprawdź, co musisz wiedzieć w tym temacie!
Hali holownicze - typy
Hak holowniczy - czy trzeba rejestrować?
Jak wybrać odpowiedni hak holowniczy?
Hak w samochodzie - podsumowanie
W ofercie znaleźć można kilka modeli haków. Wśród produktów dostępne są te, montowane na stałe, jak również wypinane. Dwa, podstawowe rodzaje to haki e20 oraz E20. Z perspektywy użytkownika różnice są niezauważalne. Jeden i drugi model dopuszczony jest do ruchu po drogach krajowych oraz UE. Tym jednak, na co warto zwrócić uwagę, jest udźwig haka. W przypadku samochodów osobowych hak pozwala, by zamontować bagażniki rowerowe lub korzystać z campera. A to przekłada się na potrzebę wyboru odpowiedniego udźwigu.
Dodatkowy sprzęt, którym jest hak, musi przejść kontrolę. Dlatego, przy zakupie konkretnego modelu, zwróć uwagę, czy posiada on tabliczkę homologacyjną. Znajdują się tam informacje dotyczące udźwigu, czy roku produkcji. Jest ona wymagana do tego, by haki holownicze mogły być użytkowane. Po montażu haka niezbędne jest, aby również w dowodzie rejestracyjnym pojawił się odpowiedni wpis. Po pomyślnym przeglądzie, który w tym przypadku kosztuje 35 złotych, osoba przeprowadzająca kontrolę haka wystawi odpowiednie zaświadczenie.
Z zaświadczeniem możesz udać się do wydziału komunikacji, w którym uzyskasz wpis w dowodzie rejestracyjnym.
Wybór haka zależy od modelu samochodu. Wszystko dlatego, że hak w samochodzie powinien być dostosowany do jego modelu. Dotyczy to także samej mocy pojazdu. W zależności od auta, możliwe będzie transportowanie przyczepki lub niewielkiego sprzętu dodatkowego. Sklepy oferują również haki mocowane na stałe lub odczepiane. Jeśli wybierzesz model doczepiany, istnieje ryzyko zgubienia główki. Trzeba także pamiętać, ze hak holowniczy musi chować się w obrysie pojazdu.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami w tym temacie, sprawdź https://autoumowa.pl/ znajdziesz tam praktyczną i przydatną wiedzę z branży motoryzacyjnej.
Montażu haku możesz dokonać samodzielnie. Jednak cena za usługę jest stosunkowo niewielka, a zyskujesz pewność, że będzie on przymocowany w odpowiedni sposób. Niezależnie od tego, czy pracę wykonasz samodzielnie, czy z pomocą specjalisty, musisz udać się na stację kontroli pojazdów. Tam, jeśli wszystko jest w porządku, otrzymasz zaświadczenie potwierdzające pomyślne przejście przeglądu. Z dokumentem udajesz się do wydziału komunikacji miejskiej, gdzie informacja na temat haka zostanie umieszczona w dowodzie rejestracyjnym.
Zarówno haki z oznaczeniem e20 jak też E20 mogą poruszać się po terenie Polski i Europy. Najważniejszym aspektem jest sam udźwig haku. Dlatego to właśnie ten parametr musisz dostosować tak samo pod kątem przeznaczenia tego elementu, jak również mocy samego samochodu. Każdy hak musi posiadać homologację, czyli tabliczkę informacyjną na temat roku produkcji i udźwigu. Brak tabliczki dyskwalifikuje hak z użytku. Dotyczy to również sytuacji, gdy przeszedł już pomyślnie przegląd w stacji kontroli pojazdów. Haki mają szerokie zastosowanie.
Pamiętaj, że posiadając prawo jazdy kat.B możesz holować przyczepkę lekką, czyli taką, której masa nie przekracza 750 kilogramów.
• napisz do nas! • praca w SPI |
• Dodaj swoją firmę do katalogu | • Dobry wzór 2010 - Interaktywny Plan Cmentarza | Współpracujemy z: Kruszywa Stargard |
• Polityka prywatności | • roboty ziemne • wyburzenia |