Rejestracja
Logowanie
Poczta
Forum
Firmy
Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Stargardzie realizuje projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej pt. "Nowe umiejętności - nowe możliwości".




Kalendarium imprez
Wiadomości




2022-08-16 odsłon: 543        
Kompletny przewodnik po antyoksydantach: jak mogą pomóc Ci żyć dłużej i zdrowiej

Antyoksydanty to związki, które chronią organizm przed wolnymi rodnikami. Z kolei wolne rodniki to cząsteczki, które mogą powodować uszkodzenia w organizmie, takie jak uszkodzenia komórek i DNA, prowadzące do chorób - m.in. raka. Co zrobić by zneutralizować wolne rodniki i gdzie szukać antyoksydantów? 

Jakie są korzyści ze spożywania antyoksydantów?


Antyoksydanty to substancje, które mogą chronić komórki przed uszkodzeniami powodowanymi przez wolne rodniki. Przeciwutleniacze (to ich kolejna nazwa), w licznych badaniach zostały powiązane z lepszym zdrowiem i niższym ryzykiem chorób serca, raka, choroby Alzheimera i innych chorób uważanych dzisiaj za cywilizacyjne. 
Mechanizm ich działania polega na neutralizacji wolnych rodników, zanim te doprowadzą do uszkodzenia komórek.




Najważniejsze źródła antyoksydantów 


Jaki jest najlepszy sposób na zapewnienie sobie dostawy antyoksydantów? Spożywanie większej ilości zdrowych pokarmów, takich jak warzywa, owoce i pełne ziarna, które zawierają antyoksydanty w ich naturalnym stanie. Antyoksydanty można też oczywiście znaleźć w suplementach, jednak najsilniejsze z nich pochodzą z żywności, którą spożywamy, wielokrotnie udowodniono, że są one bardziej skuteczne niż jakiekolwiek tabletki czy proszki. Warto zaznaczyć, że niektóre rodzaje antyoksydantów są produkowane przez organizm, ale nie przez samą dietę - to tzw. antyoksydanty endogenne. Dieta dostarcza budulca do ich powstawania.



Zdrowe, naturalne źródła antyoksydantów to między innymi: borówki, żurawiny, truskawki, jagody acai, jagody goji, jeżyny, maliny i inne owoce jagodowe i leśne.Do pokarmów bogatych w te związki należą takie smakołyki jak: ciemna czekolada, granaty, zielona herbata, czerwone wino, ziarna kawy i przyprawy takie jak kurkuma i cynamon. Zawierają je też mniej lubiane, ale nadal bardzo zdrowe warzywa liściaste i brokuły, bogate w silne związki przeciwutleniające takie jak witamina C, kwas alfa-liponowy i glutation. Badania wykazały, że zielone warzywa liściaste miały najwyższą aktywność antyoksydacyjną. Mierzono ją metodą FRAP (ferric reducing ability of plasma). Zdolność redukcyjna żelaza jest miarą tego, jak bardzo cząsteczka może oddać elektrony do redukcji wolnych rodników. Im wyższa ilość antyoksydantów w żywności, tym szybciej zredukuje ona wolne rodniki.  




Jak uzyskać więcej antyoksydantów w swojej diecie? Odpowiedni catering dietetyczny może pomóc


 Jak już udowodniliśmy, przeciwutleniacze są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Aby jednak dostarczać sobie ich odpowiednie ilości, należałoby spożywać wiele warzyw, owoców i żywności nieprzetworzonej, co wiąże się z koniecznością częstych zakupów i jeszcze częstszego przygotowywania zakupionych rzeczy... W świecie, który cały czas pędzi i w tym pędzie coraz bardziej traci czas na takie czynności, jak świadome gotowanie, dobrym wyborem może być znalezienie godnego zaufania cateringu.



Tak zwana dieta pudełkowa z dobrego źródła jak Pogotowie Dietetyczne może okazać się tańszym rozwiązaniem jeśli weźmiemy pod uwagę czas, który zaoszczędzimy na gotowaniu, a który możemy następnie wykorzystać choćby na zaległy trening, spacer w lesie, czy choćby chwilę dla siebie w wannie - jednym słowem coś, co nas odstresuje i przyniesie dodatkowy komfort w szybko płynących dniach. Wybierając catering dietetyczny warto sprawdzić dokładnie, jakie jest źródło produktów używanych do przygotowywania potraw w pudełkach i rozeznać się w dostępnych dietach - niektóre firmy oferują już specjalne diety oparte o składniki zawierające właśnie antyoksydanty. 




źródło: Artykuł sponsorowany







Komentarze do artykułu



Pisz jako zalogowany internauta!


 

Projekt - Mała Chatka


© Copyright 2010 by SPI
Wykonanie: Planfirm.pl


napisz do nas!
praca w SPI
Dodaj swoją firmę do katalogu Dobry wzór 2010 - Interaktywny Plan Cmentarza Współpracujemy z:
Kruszywa Stargard
Polityka prywatności roboty ziemne
wyburzenia